Blog - De zorg om wat verloren is - deel 4

Iemand had twee zonen en de jongste van deze twee zegt: “Vader, geef mij het deel van Uw bezit waar ik recht op heb”. “Waar je recht op hebt?! Je vraagt mij om de erfenis die er is voor als ik dood ben nu aan je te geven? Ga toch werken en zeur niet! Kom maar terug als je erover nagedacht hebt wat je net aan me hebt gevraagd en vergeet vooral niet om de koeien te melken!”

Ik had het niet gek gevonden als deze gelijkenis zo begon. De zoon wenst zijn vader dood en zegt dat hij er niets meer mee te maken wil hebben. De oudste zoon reageert niet, vindt er mogelijk van alles van, maar vindt het vooral ook wel best. Deze boerderij en alles erbij van mij. 

En de Vader? Hij verdeelde zijn vermogen onder hen. En dit allereerste begin is direct waar je de liefde van God ziet voor jou en voor mij. Want liefde is de keuze om met God of zonder God te leven. Als we van God nooit een keuze hadden gehad, was het geen liefde, want dan waren we gedwongen om van God te houden. Dwingende liefde is hetzelfde als slavernij: het is gevangenschap. 

In een eerdere blog (jongste zoon) heb ik het begin van deze gelijkenis vergeleken met de zondeval. Daar begon het met de keuze: kies je voor of kies je tegen Mij. We hebben gekozen. We kiezen allemaal. Dagelijks. En wat niet leuk is: we kiezen allemaal dagelijks tegen God, elke keer opnieuw. En dat weet de Vader en Hij dwingt niet. Hij die zelf de vrijheid is, geeft vrijheid. Zelfs als Hij al weet dat waar wij voor kiezen ons verder van Hem af kan halen. 

Hoe vaak heb jij al gedacht: “Waarom heeft God dit niet voorkomen?” of “Waarom moeten we zo veel lijden?” Heb je wel eens bedacht dat dit het gevolg is van de keuze die wij hebben gemaakt en die we elke dag opnieuw maken? Door tegen God en daardoor tegen zegeningen, tegen liefde, tegen recht te kiezen? 

En de Vader? Hij staat op de uitkijk. Iedere keer opnieuw. Elke dag opnieuw, elk moment opnieuw. Hij ziet Zijn zoon aankomen en, zo staat er, wordt met medelijden bewogen. 

Medelijden is zo’n woord waar we de diepte van kwijt zijn geraakt. Medelijden raakt aan zielig. ‘Ach wat ben jij zielig, ik heb medelijden met jou.’ Daarmee plaats je jezelf volledig boven de ander, want die ander is daardoor minder, die heeft het niet zo goed als jij. Medelijden van God is iets anders. In de oorspronkelijke tekst betekent het dat de Vader het voelde in zijn hart, longen, lever en nieren. Dat zijn de vitale organen en het wordt zo diep gevoeld dat het in beweging zet. Hij lijdt mee: medelijden. 

Ik geloof dat God jou hiermee wil vertellen dat wanneer wij terug komen met alles wat we hebben meegemaakt, waar we in hongersnood zijn geweest en waar we de weg kwijt zijn geraakt, Hij het meevoelt. Hij weet wat wij voelen en dat zet Hem in beweging. Een beweging van liefde volgt en die beweging is te gek voor woorden. Want dan doet de Vader dingen die geen enkele Israëlische man bij zijn verstand zou doen: Hij ziet zijn zoon aankomen en rent op hem af. Rennen. Een jood rent niet, die loopt, is beheerst en gedraagt zich in het openbaar. Deze Vader kan zich niet inhouden. Hij rent op Zijn zoon af. Eindelijk! Niet in te houden liefde stroomt uit Zijn hart en zet Zijn voeten in beweging. Hij kust Zijn zoon. Nog zo’n uiting van liefde die niet ingehouden kan worden. 

Zijn zoon belijdt zijn schuld en nog voor hij uitgesproken is, hebben de knechten al opdracht gekregen om het feest voor te bereiden. Heb jij wel eens beseft, dat iedere keer dat jij een beweging richting God maakt er een feest losbarst in de hemel? Iedere keer: welkom thuis! Wat fijn dat je er bent, ik weet wat je hebt doorgemaakt, ik weet wat je voelt en nu gaan we feestvieren! Want je was verloren en nu ben je FOUND! 

Dát is genade. Genade is niet alleen vergeven. Genade is begenadigd worden en dat betekent dat jij dus, naast dat je vergeven wordt, overladen wordt met wat God jou wil geven. Deze zoon krijgt een ring, nieuwe slippers en een mantel. Dit betekent dat deze zoon weer zoon is. Hij is niet meer dood. Hij leeft en hij hoort weer volledig bij het gezin! 

En genade is niet gratis. Genade kost de oudste zoon onder andere zijn vetgemeste kalf. Een dure prijs. Maar niet in de ogen van de roekeloze Vader. Hij heeft alles over voor deze zoon, zodat hij weer thuis kan zijn. Dat hij weer kan leven. Als dat geen liefde is? 

De Vader maakt deze beweging nog een keer. Zijn oudste zoon is boos en de Vader geeft hem die ruimte en geeft ook hem een keuze. Kies je voor of kies je tegen liefde. Kies je voor werken en het zelf betalen, of kies je voor ontvangen? Want zo zegt de Vader: alles wat van Mij is, is van jou. 

Besef je wat dít betekent? God heeft overvloed en daar in delen wij in die erfenis! En dat zegt Jezus zelf ook: ‘Alles wat je de Vader vraagt in Mijn Naam, dat zal Ik voor je doen.’ Proef je de omgekeerde wereld? Niets meer verdienen of hard werken, het is allang van jou. Dát is wat liefde doet. 

Nu aan jou de vraag: wat betekent deze roekeloze liefde voor jou? En op welke plek in jouw leven zou je willen dat God met jou meelijdt? Luister dit liedje: Reckless Love  van Cory Asbury.